måndag 25 februari 2008

Sista veckan i Kåbo! YES!

YES! Inne på sista veckan i Kåbo! Ringde till Thomas på V-dalas bostadskontor tidigare idag och frågade lite grejer om inflytt/utflytt och så vidare, det var inga problem med någonting. Han hade koll på att hon som bor i mitt nya rum redan har börjat flytta ur alla sina möbler och så där, "Ja hon började redan förra veckan!". Han har stenkoll på allt och alla denne Thomas! Honom gillar vi skarpt.

Inflytt i Nya Triangeln blir senast fredag... Behöver jag nämna min lycka? Nej jag tänkte väl det.


Annars idag har vi haft grammatiklektion, oj så mycket det är att hålla reda på! Relativa pronomen och interrogativa pronomen och på onsdag ska vi ha verbprov på alla oregelbundna verb som vi träffat på i vårt kompendium. Så roligt, bara 100 olika tempus per verb att lära in... Okej man kan ju de flesta redan, och så många som 100 är det ju inte, men ändååå, ni fattar kontentan.


Jag har märkt att jag oftast går på min språkkänsla när jag gör uppgifterna i kompendiet, "Hm, det här låter inte bra, så här säger man ju inte!". Ibland blir det jättebra, ibland blir det mindre bra, haha... Kort sagt borde jag plugga in alla regler, men det är ett hårt jobb!
"Perfekt particip böjs efter hjälpverbet avoir när det direkta objektet står före hjälpverbet!". Annars gjorde vi det lätt för oss.
Tur att jag tycker att det trots allt är ganska roligt :)

En annan rolig sak är att Marion Cotillard vann en Oscar för sin roll som Edith Piaf i "La vie en rose" (Eller "La môme" som den heter i Frankrike).

Inga kommentarer: