måndag 3 september 2007

Nemo saltat sobrius nisi forte insanit!

Häpåré!
Idag är alltså första skoldagen avklarad, så efter en liten cykeltur på 5 minuter var man framme vid Engelska parken (som jag trodde var en park, grönområde liksom, ack så fel man kan ha, det heter bara så där Humanistiska institutionen ligger...). Där infann man sig kl 12.15, då vår första föreläsning/informationsdag började. Vi fick vår litteraturlista och en massa annan information i ett kompendium, där det också fanns lite uppgifter, och först ska man läsa en text, sen svara på frågor om texten, som t ex kan vara:
- Ge ett exempel på ett fritt morfem och ett bundet morfem
- Finns det några böjningsmorfem och avledningsmorfem? Om ja - ge exempel!
Lite klurigt i början innan man kommit in i tankesättet igen, men det verkar i alla fall roligt!

Det är bara på vissa punkter jag tycker det blir lite väl invecklat, eller lite väl mycket analys av det hela, nästan så att det liknar filosofi, men det är väl vad Lingvistik 1 går ut på :)

Helgen har annars varit bra! I lördags blev det middag hemma hos Hedwig och Martin. Jättekul och mysigt hade vi det. Efter middagen var det dags för charader! Så himla roligt! Jag skulle demonstrera "kyrkogård" varpå Sofia utbrister; "Döda på rad!!" :)
Efter lite om och men blev det också utgång på V-dalas nation, vi hade äran att få skjuts dit av Sofia i hennes familjs Land Rover, som hon fickparkerade med utanför V-dala, djupt imponerande! :) En trevlig kväll med mycket folk. Dock hemma ganska tidigt, typ vid 00.30.

Söndagen spenderades först med näsan i mina två böcker, sedan cyklade jag hem till Sofia och vi umgicks och lagade sen middag; Potatisgratäng med stekt kotlett - mumsigt!
Efter det sågade vi ett nytt dejtingprogram på tv3, dock roligt att titta på men vi skämdes ihjäl för de mederkandes skull!

Ikväll ska jag iväg och träna är det tänkt! Ett corepass! Ah oui...!
A bientôt!

Inga kommentarer: