torsdag 13 september 2007

De två P:na

Pubrunda och Plugg kan sammanfatta den här veckan so far! Pubrundan var för övrigt mycket lyckad, jag tror att min klass verkligen behövde det för att kicka igång höstterminen och för att börja lära känna varandra ordentligt! Det hela var jättelyckat och vi alla längtar redan tills nästa gång.
Idag har jag annars inte gjort så mycket faktiskt, jag har haft en rätt skön dag. I morse hade vi gruppövning med allas vår Torbjörn - mannen med det smittande skrattet! Människan står och drar torra grammatiska skämt för sig själv - ingen fattar någonting men alla skrattar ändå! Så himla roligt. Idag t ex fick vi en "hand-out" (nej det heter inte stencil längre...) av honom där vi skulle öva på att göra träddiagram av olika fraser och så ska man dela in frasen i olika fraser, det är ett jädra jobb ska jag tala om. I alla fall, rubriken på denna "hand-out" är: "Mer träddiagram åt folket!" (Han var ganska nöjd med sin formulering...) Sen fick vi dela upp meningar som; "Han träffade flickan i tobaksaffären", då ställer vi oss frågan; hm, träffar han tjejen som jobbar i tobaksaffären eller träffar han en tjej, vilken som helst, i en tobaksaffär?
För att ta reda på detta gör man ett träddiagram.

Men håll i er nu, det blir bättre! Allas vår favoritmening (som kommer hemsöka mig veckan innan tentan...) lyder som följer: "Han såg mannen i parken med teleskopet". För nu, kära vänner, finns det en hel del att utforska! Ser, för det första, den här mannen en man i ett park GENOM ett teleskop (jag kan helt seriöst se en man sitta uppe på vinden och kika ut genom ett litet fönster med ett j-a teleskop mot en park) ELLER ser mannen någon i en park och att det i parken finns ett teleskop? ELLER (om man nu vänder på det) ser han mannen i parken och att den mannen har ett teleskop?
Denna mening har vållat oss alla bekymmer... Men lösningen är nära! Gör träddiagram, väl mycket matteliknande uppgift för min smak, men glada i hågen gjorde jag idag ett diagram och det mesta föll på plats! Meningens betydelse är denna: En man ser en annan man i en park, och i den parken finns det ett teleskop. Rätt långsökt tycker jag, men det hör kanske till.

Annars har jag idag sprungit en runda, kanske 4 km. Känner mig väldigt duktig. Annars har jag bara gjort: INGENTING. Hur skönt som helst om ni frågar mig :) I morgon är det trerätters-middag på V-dala som gäller, för oss nya reccar, det ska bli himla roligt! Något att se fram emot, måste nog bara investera 50 spänn i en sån där sångbok som man nog kan behöva.

Igår lagade jag ugnsbakad lax med klyftpotatis och rotfrukter (också stekta i ugn) med vitlökscrème-fraîche till middag! Jättegott blev det! Jag brände mig dock på ugnen men det får man ta... Detta åt jag också till lunch idag. Billigt och bra. Till middag blev det falukorv och makaroner. Gott-gott-i-gott-gott.

Vi hörs hörrni. Auf Wiedersen! (Stavas säkert inte så men ni fattar kontentan...)

Inga kommentarer: