onsdag 11 mars 2009

"Ofta jag kan allt om matte liksom!"

Som praktikant på en gymnasieskola får man se och höra en hel del. Det är jätteroligt, spännande och lärorikt. Alla elever är snälla (än så länge, haha) och lärarna är väldigt tillmötesgående, öppna och trevliga! Jag är helnöjd.
Idag har jag fått delta i biologiseminarium, när eleverna i en årskurs 2:a fick diskutera genteknik, genmanipulation kopplat till etiska frågor bland annat. Jag har ju inte läst några naturämnen (förutom naturkunskap och matte) sen högstadiet (men som en lärare sa; Det har ju inte eleverna heller, haha! De är så fyndiga, lärare...) så det gör det hela extra intressant och jag kan lära mig saker, om stamceller till exempel.

Men andra grejer som man märker på raster och med prat mellan elever är modeord. Ett sånt modeord (som jag iofs har hört förut) är ordet ofta. Det har en ganska rolig användning nu; "Ah, men ofta jag skulle göra det liksom!!" "Ofta du har läst alla de där sidorna!" och så vidare. Mycket spännande och mycket skoj!

Nu kommer en sån här rolig-att-fylla-i-men-tråkig-att-läsa, (alla alternativ måste börja på samma bokstav som ens namn)

1. Vad heter du?: Karin

2. Ett ord på fyra bokstäver: Katt

3. Flicknamn: Katarina

4. Pojknamn: Kalle

5. Yrke: Kroppsmålare

6. Färg: Kolabrun

7. Klädesplagg: Kofta

8. Mat: Köttbullar

9. Sak i badrummet: Krokar

10. Plats/stad: Karlstad

11. En orsak att vara sen: Klockan går fel

12. Något man skriker: Kolla!

13. Film: Kocken

14. Något man dricker: Kir

15. Band: The Killers

16. Djur: Kanin

17. Gatunamn: Karlsrogatan

18. Bil: Kia
19. Sång: Kom igen, Lena!
Jag vill tillbaka till Thailand!!!

1 kommentar:

Malin sa...

Hihi. Det är inte varje dag man får lära sig något nytt. ;p Kul det där med modeord också som 'ofta', det hör man mycket hemma i trakterna och från småsyskon. :)