fredag 20 mars 2009

Karin är duktig

Idag har jag haft seminarium, jag läste en text som heter Kränkande handlingar och informella miljöer, kapitlet heter Kulturella normer och social hierarkisering. Det är elever i årskurs åtta som pratar om kränkningar, mobbning och så vidare. Jävligt intressant! Skolan anses vara en modeshow, man ska se snygg ut, vara smal och välfriserad (vilket jag även lade märke till under min praktik). Vissa elever påstår till och med att det är mer kränkande att ha ful frisyr än att bli kallad hora!

Andra intressanta aspekter är att dikotomin - isärhållningen - mellan könen ständigt måste upprätthållas. För då killar beter sig på ett feminint sätt blir de automatiskt homosexuella, för flickor gäller samma sak: De anses också som homosexuella om de beter sig på ett maskulint sätt. Därför är det alltså viktigt att var och en (vart och ett kön, närmare bestämt) håller sig på sin kant. Killarna måste vara överdrivet högljudda, starka och roliga och tjejer måste vara överdrivet tjejiga - annars kan ju någon tro att man är homosexuell och då följer man inte längre normen som finns, därför blir man mobbad. Dessutom finns det en slags ambivalens i sexuella trakassaserier för tjejers del, eftersom tafsandet är en slags bekräftelse på att de är attraktiva, samtidigt som det inte får gå överstyr för då blir man kallad hora.

Jaa, vad ska man säga? Det är ju helt åt fel håll, skrämmande.
Efter seminariet hade i alla fall vår lärare en betygsgenomgång med var och en av oss, och till mig sa hon att jag hade lagt upp min presentation på det här seminariet väldigt bra, och att det var lätt att hänga med och förstå. Dina elever kommer ha lätt att förstå vad du säger när du får fram vad du menar på ett enkelt sätt. Då blev jag glad! TACK!

Trevlig helg på er!

Inga kommentarer: