lördag 29 maj 2010

Library lover

Stadsbiblioteket i Uppsala är mitt nya vattenhål. Jag lånar böcker och filmer som aldrig förr. Plöjer igenom böcker (och filmer) som aldrig förr. När jag går till biblioteket för att lämna tillbaka det jag har lånat känner jag mig alltid lika nöjd, för ofta (jag har väl haft tur) har boken/filmen varit väldigt bra, läsvärd, sevärd. Men varje gång jag får tillbaka återlämningskvittot ur automaten är det som att den säger, eller vill (eller borde, kanske) säga att den litteratur jag har tagit del av bara är en liten, liten del av alla fantastiska historier som finns berättade, uppställda på hyllorna runt omkring. You haven't read anything yet. Bara som en påminnelse. Bara som en liten glimt av vad som komma skall, vad som bör komma. Bara som en förhoppning om en fortsättning.

Uppdatering, 30 minuter senare:
Jag måste tillägga att jag återigen är före min tid! I morse läste jag ut Klas Östergrens "Den sista cigarretten" och vad upptäcker jag nu? Jo det här. Boken ska läsas upp i radion i sommar, av författaren själv. Det är bara att bänka sig, gott folk. Jag tycker att det är en fantastiskt bra bok. You haven't heard anything yet...

1 kommentar:

Sofia sa...

rja, och du drar dig inte för att inspirera andra! Vi gillar!